مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
شرایط حذف محدودیتهای کرونایی اعلام خواهد شد
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، بحث حذف محدودیتهای کرونایی تئاتر هنوز قطعی نشده ولی نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین وزارت بهداشت به حذف محدودیتها مثبت است.
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بحث حذف محدودیتهای کرونایی تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنها با توجه به اعلام سازمان سینمایی مبنی بر حذف محدودیتهای کرونایی سالنهای سینما، به خبرنگار مهر گفت: ما از مدتها قبل پیگیر حذف محدودیتهای کرونایی تئاتر بودیم، به این دلیل که در گروه ۲ مشاغل کرونایی قرار داریم و محدودیتها برای مشاغل گروه مشابه ما نظیر هواپیمایی با رعایت شیوهنامههای بهداشتی کم یا برداشته شده است. او یادآور شد: با آقای محسن فرهادی معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت که در برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هم به لحاظ شیوهنامههای بهداشتی و هم گرفتن تست پی سی آر از هنرمندانی که قرار بود در جشنواره حضور داشته باشند همکاری تأثیرگذاری داشت، گفتوگوها و جلساتی داشتیم تا با نگاه همکاری با هنرمندان تئاتر و همچنین رعایت قانون جلسهای را برای چگونگی حذف محدودیتهای کرونایی تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنها داشته باشیم. آشنا با بیان اینکه ما خواهش کردیم بررسی حذف محدودیتها علاوه بر تئاتر برای موسیقی نیز مد نظر قرار گیرد، تأکید کرد: نگاه وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای حذف محدودیتهای کرونایی در تئاتر و استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنها مثبت است و طی جلسهای که در هفته جاری یا اوایل هفته آینده برگزار میشود، در این خصوص تصمیم قطعی گرفته میشود. مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید در جلسه مد نظر شیوهنامه بهداشتی برای حذف محدودیتها تدوین شود و به محض ابلاغ و قانونی شدن استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن، حذف محدودیتها را اعمال خواهیم کرد ،زیرا به دنبال کار عالمانه و قانونی هستیم.
نوزدهمین طرح تخفیف فصلی «پاییزه کتاب 1400» پایان یافت
حمایت ویژه از کتابخوانی در مناطق محروم
مریم شهبازی
خبرنگار
نوزدهمین دوره طرح تخفیف فصلی کتاب با فروش تقریبی 29 میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. این دوره که با عنوان «پاییزه کتاب 1400» میزبانی علاقهمندانی از سراسر کشورمان را بر عهده داشت با نگاه حمایتی از اهالی کتاب و دوستداران یار مهربان در مناطق کم برخوردار و محروم برپا شد.
راهی برای گسترش کتابخوانی
تنها چند روز مانده به برپایی پاییزه کتاب 1400 مسئولان فرهنگی از تلاش برای حمایت بیشتر از ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار طی برگزاری این طرح گفتند؛ اینکه قرار شده زمان و بودجه بیشتری در اختیار آنان قرار بگیرد. از همین بابت هم پاییزه کتاب تا شامگاه هشتم آذرماه همچنان در نقاط یاد شده ادامه داشت. از همین بابت بد نیست نگاهی به آمار و ارقام نوزدهمین دوره این طرح تخفیف فصلی داشته باشیم، طرحی که با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» و با ثبتنام 985 کتابفروشی همراه شد که از این تعداد، 960 کتابفروشی فروش داشتهاند.
پاییزه کتاب با احتساب زمان بیشتری که به برپایی آن در مناطق محروم و کمبرخوردار اختصاص یافت، شامگاه دوشنبه به کار خود پایان داد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی «خانه کتاب و ادبیات ایران» در این دوره با فروش تقریبی29 میلیارد تومانی کتاب در سراسر کشورمان روبهرو بودهایم. البته تا به روزرسانی کامل اطلاعات، احتمال بروزتغییری جزئی در این آمار وجود دارد، از همین رو به درج آمار به همان شکل تقریبی اکتفا میکنیم. بنابراین گزارش، مبلغ یاد شده برای فروش بیش از 435 هزار نسخه کتاب است، از این میان سهم تهرانیها برابر با 4 میلیارد تومان از کل مبلغ فروش است. علیرضا رئیس دانایی، مدیر «کتابفروشی و نشر نگاه» درباره تلاش برای حمایت از ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار به «ایران» میگوید: «چنین نگاهی در صورت تداوم یافتن منجر به گسترش کتابخوانی و راهیابی کتاب به خانههای همه مردم میشود. این رویکرد هم به نفع اهالی نشر و هم خود مردم است. امیدوارم در دورههای بعد، از نظر بودجه هم با افزایش قابل توجهی حداقل برای این نقاط روبهرو شویم. هرچند که امیدوارم در دورههای بعدی با برنامهریزیهای دقیقتری همراه شود.» وی با اشاره به اختصاص «بن کتاب» به برخی اقشار ادامه میدهد:«از جمله اقدامات حمایتی طی برگزاری طرحهای تخفیف فصلی و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اعطای بن خرید کتاب به گروههایی همچون دانشجویان و اهالی فرهنگ است. این در حالی است که برخی کتابفروشیها بدون فروش هیچ کتابی، این بنها را از مردم خریداری میکنند. اگر بر وقوع چنین تخلفاتی بیش از پیش نظارت شود شاهد اثربخشی بهتر آنها خواهیم بود.»
بهگفته رئیس دانایی، از جمله مسائلی که حتی در خلال برگزاری طرحهای تخفیف فصلی هم نمیتوان از آنها صرف نظر کرد کتابهایی هستند که این روزها با عنوان قاچاق از آنها یاد میشود. این کتابها، آثار پرفروش ناشران بهشمار میآیند که بهشکل غیرقانونی بازنشر شده و اغلب با تخفیفهای نامتعارف عرضه میشوند. وی در همین باره میگوید: «برای اطلاع مردم از پشت پرده این تخفیفها نیازمند اطلاعرسانی بیشتر هستیم وگرنه حتی با وجود حمایتهای اینچنینی همچنان شاهد بروز آسیب به پیکره نشرمان هستیم.»
از سرنوشت نمایشگاههای استانی غفلت نشود
نادرقدیانی، مدیر «کتابفروشی و نشر قدیانی» هم درباره اثرگذاری چنین حمایتهایی از سوی متولیان فرهنگی به «ایران» میگوید: «بگذارید قبل از صحبت درباره طرحهای تخفیف فصلی به مورد مشابهی اشاره کنم. حدود سی سال قبل به پیشنهاد معاون فرهنگی وقت شاهد آغاز برپایی نمایشگاههای استانی کتاب بودیم؛ اقدامی که در سالهای نخست رضایت ناشران و مردم را بخوبی جلب کرد.»
بهگفته قدیانی موفقیت برگزاری این نمایشگاهها تنها به یک دهه نخست محدود شد و آنها در ادامه نه تنها به تکرار افتادند بلکه حتی از جهاتی هم سبب گلایه ناشران و کتابفروشان شدند، او اظهار امیدواری میکند که متولیان فرهنگی مراقب باشند طرحهای تخفیف فصلی به چنین سرنوشتی دچار نشوند.
از آنجایی که طی سالهای گذشته شاهد نقدهای مختلف اهالی نشرمان به برپایی نمایشگاههای استانی بودهایم، یاسراحمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمی بعداز قبول مسئولیت در این وزارتخانه تأکید کرد که از جمله برنامهریزیها در دولت سیزدهم حذف برگزاری نمایشگاههای استانی کتاب به شیوه سابق است. قدیانی که افزون بر ناشر از جمله رؤسای پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز به شمار میآید تصریح میکند:«اینکه در دوره جدید شاهد حمایت ویژه ساکنان مناطق محروم و کمبرخوردار بودیم باید به فال نیک گرفت، با این حال باید تلاش کرد هدایت این طرحها در مسیر درستی صورت بگیرد. البته طی این چند سال که شاهد برپایی طرحهای تخفیف فصلی بودهایم روند خوبی را طی کرده و اثرگذار بودهاند.»
او پیشنهادی هم برای سیاستگذاران فرهنگی دارد و میگوید:«طی سفر به برخی کشورها متوجه اتصال کتابفروشیهای این کشورها از طریق یک شبکه ملی به یکدیگر شدهام که این سبب توزیع بهتر و عادلانهتر آثار میشود. از همین رو معتقدم در سالهای آینده میتوان بخشی از بودجه برپایی طرحهای تخفیف فصلی را به ایجاد شبکهای سراسری میان کتابفروشیهای داخل کشور با ناشران اختصاص داد.»
بهگفته این فعال حوزه نشر، خانه کتاب و ادبیات ایران میتواند مجری راهاندازی این شبکه سراسری شود تا از این طریق هر کتابفروشی، در هرکجای کشور به محض ثبت سفارش یک کتاب به شبکه مذکور متصل شده و بداند که کدام ناشر یا کتابفروش آن را دراختیار دارد تا در اسرع وقت کتاب را به دست مشتری خود برساند.
برش
«دنیای کتاب» قم پرفروشترین کتابفروشی
نکته جالب توجه در اطلاعات پاییزه کتاب 1400، رتبهبندی کتابفروشیهای عضو از نظر تعداد آثار به فروش رسانده آنها است. بر این اساس، کتابفروشیهای «دنیای کتاب» از قم، «ماه پیشونی» از تهران و «پاتوق کتاب شهرکرد» از شهرکرد به ترتیب در سه جایگاه نخست قرار دارند. کتابفروشیهای «کلبه کتاب» از جهرم، «کتاب فرازمند» از رشت، «پاتوق کتاب اراک» از اراک و «فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی بوکتاب» از بندرعباس به ترتیب رتبههای چهارم تا هفتم این جدول را به خوداختصاص دادهاند. «پاتوق کتاب شیراز» از شیراز، «شهر کتاب مشهد» از مشهد و «پاتوق کتاب مشهد، شعبه مرکزی» از مشهد هم به ترتیب دیگر کتابفروشیهایی هستند که در این دوره بیشترین تعداد کتاب را فروختهاند. بیشترین تعداد فروش کتاب در این جدول حدود 11 هزار کتاب و کمترین میزان هم برابر با 4 هزار نسخه کتاب بوده که هر دو رقمهای قابل توجهی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «ایران»:
ضوابط مجوزهای اکران و نمایش را شفاف میکنیم
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پسین دوشنبه میزبان خبرنگار «ایران» بود و به سؤالات این روزنامه درخصوص نقشه راه این وزارتخانه و برخی سؤالات اهالی فرهنگ و هنر پاسخ داد.
اسماعیلی در بخشی از این گفتوگو که مشروح آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد به بحث مجوزهای اکران و نمایش اشاره کرد و گفت: «ضوابط و چهارچوبهای ما برای مجوز دادن به محصولات فرهنگی و هنری، از فیلم و تئاتر گرفته تا کتاب و... باید مشخص باشد و با تدوین چنین قوانینی دیگر امکان نگاه سلیقهای و سخت گیرانه وجود نخواهد داشت.»
او افزود: «حتماً ما بهعنوان مجموعه دولت باید ضوابط روشنی برای تهیهکنندگان و کارگردانها و... داشته باشیم. مثلاً یک نفر فیلم موزیکالی ساخته که صحنههای مغایر با فرهنگ و شرع و عرف در آن وجود دارد و وقتی میگوییم چرا؟ میگویند در تلویزیون و تئاتر و... هم چنین چیزی هست و کسی عیبی نمیگیرد.
این نشان میدهد که ضوابط روشن و مشخص نیست. بههمین دلیل هم ما نباید کار را صرفاً بهوجدان و فهم سازندگان از قوانین بسپاریم که بعد هر دو طرف به مشکل بربخورند.»
اسماعیلی در تشریح این موضوع میگوید: «یکی از وظایف روشن ما در دولت این است که ضوابط خود را مشخص و روشن کنیم تا کسی آسیب نبیند. اگر ضابطهها روشن باشد سخت گیری معنایی ندارد. مثلاً به شورای نمایش میگفتیم اشکالات بدیهی که خلاف اصول کار فرهنگی است نباید اتفاق بیفتد و چنین خطاهایی توجیه ندارد. در حال حاضر هم شورای نمایش با اعضای جدیدی تشکیل شده که در آن از یکی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه بهره میبریم و معتقدم اگر نمایشی را استاد دانشگاهی که در خارج درس خوانده و مقالات بسیاری درباره مسائل اجتماعی فرهنگی نوشته، نتواند ببنید، آنهم بهدلیل دوری از ضوابط و استانداردهای فرهنگی، طبیعتاً یک جای این نمایش مشکل دارد.»
او درباره شرایط اکران فیلمها و سخت گیریهایی که گاهی بابت حواشی فیلم توسط یکی از عوامل فیلم ایجاد میشود یا اساساً موضوعی که چندان ربطی به دوران ساخت فیلم و خود فیلم ندارد، میگوید: «همانطور که گفتم ضوابط باید روشن باشد و وقتی این ضوابط روشن و مشخص شد کسی نه میتواند سختگیری کند و نه میتواند خارج از این چهارچوب انتظار داشته باشد. فیلمی قبل از اکران، بازیگرش به خارج از کشور رفته بود و من گفتم مشکلی ندارد که بخواهیم فیلمی را برای این موضوع اجازه اکران ندهیم. باید تلاش کنیم اشکالات را تا جای ممکن حل کنیم و سرمایهگذار و تهیهکننده چه گناهی کرده که به خاطر چنین موضوعاتی کارش را به خاطر یک نفر دیگر از بین ببریم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفتوگو به حوزه تئاتر هم اشارهای کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر برنامه وزارتخانه برای حمایت از تئاتریها بخصوص در شهرها و استانهایی بجز تهران نیز گفت: «بخشی از سفرهای استانی من برای حضور در جشنوارههای تئاتری بود و در این سفرها تا جای ممکن سعی کردیم که مسائل زیرساختی و پروژههای نیمهکاره را به سرانجام برسانیم.
موضوع دیگری که به دقت در دستور کار قرار گرفته تقویت روابط میان دانشگاه و تئاتریهاست که در جلسهای که با استادان دانشگاه هنر خواهم داشت این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. ما از متن تا اجرا، توجه جدی به تولید داریم. و همانطور که گفتم خود هنرمندان و استادان دانشگاه هم باید در این زمینه به ما کمک کنند و ارتباطها برقرار شوند.»
کتاب «بینوایان» اثر ویکتور هوگو با ترجمه حسینقلی مستعان برای بیست و نهمین بار توسط انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ و روانه بازار نشر شد. رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو بیشک یکی از شاهکارهای تاریخ ادبیات جهان است. وجوه انسانی این اثر آنقدر برجسته است که میتوان آن را تراژدی انسان هم نامید. این اثر به اکثر زبانهای زنده دنیا ترجمه شده و تاکنون نیز آثار نمایشی زیادی با اقتباس از آن ساخته شده است. این اثر سال ۱۳۱۰ توسط حسینقلی مستعان به فارسی برگردانده شد. از سالها پیش از انقلاب این ترجمه را انتشارات امیرکبیر منتشر میکند. اکنون چاپ بیست و نهم آن (در ۲ جلد) به قیمت ۳۸۰ هزار تومان منتشر شده است./ ایبنا
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای طراحی شخصیت سواد رسانهای فراخوان داد. در این فراخوان از صاحبنظران و علاقهمندان حوزه سواد رسانهای دعوت شده طرحها و ایدههای خود را در مورد طراحی شخصیت (کاراکتر) سواد رسانهای به این مرکز ارسال کنند. همچنین با تأکید بر انتقال مفاهیم از طریق شخصیتهای کارتونی و انیمیشن (پویانمایی) آمده است: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در راستای مأموریت خود برای اشاعه مفاهیم سواد رسانهای، از صاحبنظران عرصه هنرهای دیجیتالی برای طراحی شخصیت سواد رسانهای دعوت کرده است. مرجع و مروج بودن، مخاطب پسند بودن و شایستگیهای فردی، شامل خصوصیات اخلاقی و عملی از ویژگیهای مدنظر مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. علاقهمندان به شرکت در این فراخوان باید در برگیری خصوصیات فرهنگی و تربیتی سازنده برای رشد و اعتلای جامعه متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و لحاظ قرار دادن ساحتهای تربیتی چندگانه و مهارتهای زندگی ذیل ترویج سواد رسانهای (نگاه تربیتی، رشد و آگاهی بخشی به سواد رسانهای) شامل ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیباییشناختی و هنری، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناورانه را در طراحی شخصیت مورد نظر خود رعایت کنند. فعالان هنرهای دیجیتالی علاقهمند به شرکت در این فراخوان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه https://platzaar.ir/ مراجعه کنند.
مدیرتولید فیلم سینمایی «منصور» میگوید حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود و نمیخواستیم دچار حاشیه شویم. مهدی مطهر در برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» ضمن بیان این موضوع درباره بودجه ساخت فیلم هم گفت: برای این پروژه نزدیک ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ هزینه کردیم و سوم اسفند همزمان با آغاز دوره قرنطینه کرونا، فیلمبرداری اثر به پایان رسید. یک هلیکوپتر که بخواهد بپرد ۱۲ میلیون هزینه دارد که ما این هزینهها را نداشتیم و ارتش پای کار بود. معمولاً دوسوم پروژهها، صرف دستمزد بازیگران میشود اما به همت کیومرث مرادی و تلاش سیاوش سرمدی با طیف خوبی از بازیگران تئاتری روبهرو شدیم./ مهر
رئیس صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی:
هویت و عدالتگستری، مبنای تحول رسانه ملی است
پرونده پنجمین جشنواره مستند تلویزیونی با اهدای تندیس و جایزه نقدی یک تا ۲۰ میلیون تومانی به برگزیدگان بسته شد.
به گزارش «ایران آنلاین»، رئیس صدا و سیما در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی گفت: در دوره جدید انشاءالله مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت و عدالتگستری است هر دوی این عبارات و این سرفصلهای بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که بیش از ۴۰ سال از عمر بابرکتش را شاهد بودیم و چشماندازی به این پدیدهها دارد. پیمان جبلی از اهمیت مستند و مستندسازی در سازمان صدا و سیما تحت دو عنوان و سرفصل که شعار دوره جدید این سازمان است، صحبت کرد و گفت: دوره جدیدی که مبنای رسانه ملی هویت و عدالت است هویت محوری و عدالت گستری هم که نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و هم چشماندازی است به آینده این پدیده مبارک و ارزشمند در جامعهای بی نظیر که همان جامعه با مردمی سرافراز است. جبلی، هویت و عدالت را خلاصه زندگی مردم در دوران معاصر دانست و ادامه داد: دورهای که ایران و فرهنگ آن و اسلام را بازنمایی میکند و چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت است که هم نگاه به گذشته دارد و هم آینده.
رئیس رسانه ملی افزود: بنابراین از تقاطع مستند و شعار جدید رسانه ملی میتوان برداشت کرد که مستند به هر دو حوزه میتواند نگاه کند، هم نگاه دقیق به گذشته و هم آینده و هم نگاه مطالبهگر و هم نگاه عدالت محور. وی گفت: مستند فقط محدود به یک ژانر و سرفصل نیست در هنرهای مختلف تجلی پیدا میکند، در هر عرصهای مستند در حال جستوجو است، مستندساز چشم بینا و وفادار جامعه و مردم است، دیدهبان صادقی است که بخوبی میبیند و کشف میکند و میتواند نمایش بدهد. رئیس رسانه ملی چهار جایگاه را که رهبر معظم انقلاب برای صدا و سیما عنوان کردهاند این طور بیان کرد: به غیر از تعبیری که همیشه برای رسانه داشتیم و آن دانشگاه است که رهبری انقلاب هم به آن اشاره کردهاند سه توصیف دیگر عبارت است از آسایش چشم و روح، قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه و مقابله با امواج تحریف و فتنهگری. جبلی افزود: این عبارت که رهبری بیان کردند هر چهار جایگاه و موقعیت به گونهای است که مستندساز میتواند در آن حضور داشته باشد و جایی است که او در حال فعالیت و هنرنمایی است هم در رادیو و تلویزیون از تاریخ، فرهنگ و تمدن و رویدادها میگوید هم در جایگاه قرارگاه پراکندن امید و نشاط و جستوجو در لایههای پنهان و از چشم دور مانده که ممکن است ما به سادگی نبینیم، قرار میگیرد و هم در جایگاه آوردگاه مبارزه با تحریف و فتنهگری. جبلی تصریح کرد: چه بسیار مستندسازانی که جان خود را در این راه گذاشتند و تبدیل شدند به شهدایی که برای مبارزه با امواج فتنهگری جان خود را گذاشتند؛ یادشان را گرامی میداریم که برای مقابله با تحریف و فتنهگری مبارزه کردند و هم در جایگاه ارزشمند آسایشگاه چشم و روح و نشان دادن زیباییها حاضر شدند.
وی اظهار داشت: لذا هر چهار جایگاه که از لسان رهبری آمده، جایی است که مستندساز در قلب آن قرار دارد، میزبان، صاحب خانه و صاحب ایده است. جبلی ضمن تشکر از تمام کسانی که در پنجمین دوره این جشنواره مستند تلویزیونی شرکت و آن را برگزار کردند، گفت: صدا و سیما خانه شما مستندسازان و جایگاهی است که به بودن شما افتخار میکند و با شادابی آغوش رسانه ملی را به روی شما باز نگه داشته است، شما هستید که به رسانه ملی عزت خواهید داد و به عنوان نگاه بینا عملکرد حقیقت را دنبال و بازگو میکنید.
وی در پایان برای مستندساز پیشکسوت نادر طالب زاده که هم اکنون دچار کسالت و در بیمارستان بستری است، آرزوی شفای عاجل کرد.
مستندها قرار است مسألههای ما را حل کنند
حمید شاهآبادی، معاون سیما در این مراسم و در جمع مستندسازان مطالبی را بیان کرد و گفت: آنچه که به دنبالش هستیم، این است که با نگاه بومی و از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی آثاری در تراز جهانی خلق شود و الان به آن رسیدهایم. مستندهای ما عمق دارد و صداقت و راستی و نزدیکی به ذهن مخاطب در این آثار دیده میشود و برای مخاطب بیش از هر بخش دیگری باورپذیر است. شاید در بخشهای دیگر نمایشی مخاطب بیشتر داشته باشیم اما باورپذیری این حوزه بسیار مهم است. معاون سیما تأکید کرد: مستندها قرار است مسألههای ما را حل کنند. ما در برنامهسازی آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفتهایم و حالا این قالب یعنی مستند نزدیکترین گزینه برای این موقعیت است تا حرکت خود را با مسأله آغاز کنیم. باید هر یک از مستندها بتواند یک مسأله را باز کند و پرونده آن را ببندد. وی اضافه کرد: حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری است تا بتوانیم بیش از پیش تأثیرگذار باشیم. این جشنواره نقطه عزیمت است برای کسانی که کار را شروع میکنند اما برای ما تکلیف و مسئولیت است.
تلویزیون خانه مستندسازان
مدیر شبکه مستند نیز در این مراسم گفت: امروز با قریب به اتفاق مستندسازان درجه یک کشور کار میکنیم و از این بابت خوشحالیم. محسن یزدی ادامه داد: بارها بحث شده است که تلویزیون خانه مستندسازان است و اگر این جشنواره تا حدی این کار را انجام دهد و تلویزیون باز هم بتواند در این بخش صعود کند، فکر میکنم کار خود را کردهایم. دبیر جشنواره مستنددرباره اهمیت دیده شدن مستندها در تلویزیون اضافه کرد: هرچقدر بتوانیم در جشنوارهها موفقیت کسب کنیم و دستمزد دریافت کنیم بابت ساخت مستند اما دیده شدن خود مستند لطف دیگری دارد.